Obecné pravidlo nás učí, že osobní image by měla odpovídat především charakteru celé společnosti. Pracujete–li tedy v oblasti, která je spíše kreativní a uvolněná, jako je např. reklamní agentura, můžete si dovolit kombinaci sportovního saka a kalhot, což by v konzervativnějších oborech jako jsou právní služby nebo bankovnictví bylo zcela nepřípustné.
Přizpůsobit byste měla také volbu barev. V kreativním oboru si můžete dovolit extravagantnější barvy, jako je červená nebo žlutá, na konzervativnějším pracovišti vsázejte spíš na tlumenou šedou, modrou nebo bílou. Pojďme si symboliku základních barev trochu přiblížit.
- Červená — sebedůvěra, působí povzbudivě, aktivně. Vhodná v případech, kdy potřebujete získat pozornost.
- Modrá — rozum, komunikace, rozvaha. Není to barva tvořivosti a originality, proto se moc nehodí do oblasti marketingu.
- Černá — elegance a solidnost.
- Šedá — neutrálnost, serióznost, skromnost. Tato barva je vhodná pro příležitosti sjednávání smluv a velmi vhodná pro řešení sporů.
- Bílá — působí pozitivně. Ideální pro konference a prodejní akce. Není však vhodná jako barva celého oděvu, bílé volte jen košile nebo blůzy.
- Zelená — důvěra, stabilita. Tato barva je uklidňující, proto se příliš nehodí pro důležitá jednání, u kterých je vyžadován vysoký stupeň soustředění.
- Hnědá — důvěryhodnost, spolehlivost. Nevzbuzuje respekt, proto se hodí spíše pro méně formální příležitosti.
Vhodné je vsázet také na barevné kontrasty, např. tmavší kostýmek a bílá blůza vás zvýrazní, ale ne na úkor vkusu. Nezapomínejte ani na doplňky, vždy by měly být decentní a sladěné s oděvem, to samé platí i pro líčení, zde skutečně méně znamená více.
Jedna zajímavost na závěr: Dle výzkumů si většina lidí utváří o druhém úsudek již během prvních 7 – 10 minut. Podle čeho? Především podle oblečení, vystupování, řeči těla a celkovém vzhledu. Tento první dojem může být někdy velmi obtížně vyvratitelný, proto nepodceňujte volbu vhodného oblečení a doplňků.